Vliegtuigreizen met kleine kinderen is al een uitdaging op zich, maar wat deze vader meemaakte tijdens een vlucht met United Airlines heeft hem zo verontwaardigd dat hij zijn frustratie op social media gooide. Anthony Bass, pitcher van de Toronto Blue Jays, was woedend toen het cabinepersoneel zijn 22 weken zwangere vrouw Sydney Rae dwong om op haar handen en knieën de popcornemmer van hun kinderen op te ruimen – terwijl ze alleen reisde met een 5-jarige en 2-jarige. Het incident leidde tot miljoenen views en een heftige discussie over wie verantwoordelijk is voor het opruimen van kindertroep in het vliegtuig.
Bass uit zijn woede over United Airlines op social media
Anthony Bass nam de situatie niet stilzwijgend op en besloot zijn frustratie publiekelijk te delen via Twitter. De professionele honkballer schreef een verontwaardigde boodschap waarin hij United Airlines rechtstreeks aansprak over het gedrag van hun cabinepersoneel. Zijn tweet bevatte een duidelijke beschrijving van wat er volgens hem was gebeurd tijdens de vlucht met zijn gezin.
Bass voegde aan zijn bericht ook een foto toe die zijn twee jonge dochters toonde, zittend tussen de verspreide popcorn in het vliegtuig. De beelden lieten duidelijk zien hoeveel rommel er daadwerkelijk was ontstaan tijdens de vlucht. Voor veel ouders was dit een herkenbaar beeld van hoe kinderen tijdens reizen kunnen zorgen voor onverwachte situaties.
De tweet van de professionele sporter trok binnen korte tijd miljoenen views en leidde tot een felle discussie op social media. Veel mensen reageerden geschokt op het verhaal, terwijl anderen vraagtekens plaatsten bij de verantwoordelijkheden van reizigers met kinderen. Het incident zette een belangrijke discussie in gang over hoe luchtvaartmaatschappijen omgaan met zwangere vrouwen en gezinnen met kleine kinderen.
Vrouw voelt zich publiekelijk vernederd tijdens incident
Sydney Rae Bass voelde zich compleet vernederd tijdens het incident aan boord van de United Airlines vlucht. Via haar zus Jessie James Decker, een bekende Amerikaanse popzangeres en realityster, deelde ze later op Instagram hoe uitgeput en geëmotioneerd ze was geworden. Het was april 2023 toen Sydney Rae alleen reisde met hun 5-jarige en 2-jarige dochter, zwanger van haar derde kindje.
De situatie escaleerde toen het cabinepersoneel eiste dat zij persoonlijk de popcornrommel moest opruimen die haar kinderen hadden gemaakt. Sydney Rae, 22 weken zwanger, moest op haar handen en knieën kruipen om alle stukjes popcorn bij elkaar te rapen terwijl andere passagiers toekeken. Het moment was zo overweldigend dat ze tot tranen toe geroerd was in het gangpad van het vliegtuig.
Voor Sydney Rae was dit niet alleen fysiek zwaar vanwege haar zwangerschap, maar vooral emotioneel vernederend. Ze voelde zich publiekelijk tentoongesteld terwijl ze probeerde haar twee kleine kinderen in bedwang te houden en tegelijkertijd aan de eisen van de crew te voldoen. Het incident heeft diepe indruk gemaakt op het gezin en leidde uiteindelijk tot de publieke verontwaardiging van haar echtgenoot Anthony Bass. Ouders over de hele wereld toonden zich geschokt over de behandeling van de zwangere moeder.
I have three kids, just flew coach 12 hours, and was able to clean up after them — for every mess. It’s called parenting. Do you expect park janitors to clean up after your pet? No; Your child, your responsibility.
— 🎗️Corey Herscu 🇮🇱 (@coreyherscu) April 17, 2023
Tweet zorgt voor verdeelde reacties en miljoenen views
De tweet van Anthony Bass kreeg binnen enkele uren maar liefst 10,9 miljoen views en zorgde direct voor een enorme ophef op social media. De reacties waren compleet verdeeld tussen mensen die geschokt waren door het gedrag van United Airlines en anderen die het cabinepersoneel juist steunden. Sommigen spraken schande van het luchtvaartpersoneel omdat zij Bass’ zwangere vrouw dwongen om de troep op te ruimen, terwijl de meerderheid de medewerker prees omdat hij erop stond dat klanten hun eigen rommel opruimen.
“Cabinepersoneel zijn geen slaven; ze helpen als je het vraagt, niet als je het veronderstelt,” reageerde een verontwaardigde Twitter-gebruiker. Een andere gebruiker vroeg Bass direct wie volgens hem de rommel van zijn tweejarige dochter had moeten opruimen, waarop Bass antwoordde: “De schoonmaakploeg die zij in dienst hebben!” Veel ouders herkenden zich in de situatie en spraken hun steun uit voor het gezin. De discussie bracht belangrijke vragen naar boven over de verantwoordelijkheden van reizigers tijdens vluchten.
Popcorn bleek door United Airlines verstrekt te zijn
Later kwam aan het licht dat de popcorn waar zoveel ophef over ontstond eigenlijk door United Airlines zelf was uitgedeeld aan de passagiers. Deze cruciale verduidelijking van Anthony Bass zorgde voor nog meer vragen bij reizigers over wie er nu eigenlijk verantwoordelijk was voor het opruimen. Als de luchtvaartmaatschappij zelf snacks verstrekt die vervolgens voor rommel zorgen, ligt de verantwoordelijkheid dan nog steeds bij de ouders?
De ironie van de situatie ontsnapte ook niet aan bekende influencers en publieke figuren. Hank Green, een populaire auteur en internetpersoonlijkheid, waagde zich aan een satirische opmerking over Bass’ klacht. Hij schreef op Twitter: “…en Jezus zei: ruim de rommel van mijn kinderen op, en doe het snel want de omlooptijd van het vliegtuig is kort en de luchtvaartmaatschappij heeft jou daarvoor aangenomen.” Green’s cynische grap raakte precies de kern van het probleem dat veel ouders voelden.
Het feit dat United Airlines zelf de popcorn had verstrekt maakte de situatie nog complexer. Veel ouders vroegen zich af waarom een zwangere vrouw gedwongen werd om rommel op te ruimen van snacks die door de airline zelf waren uitgedeeld. De discussie verschoof van persoonlijke verantwoordelijkheid naar bedrijfsbeleid en klantenservice.
United Airlines reageert en start intern onderzoek
Ondanks de vele kritische reacties die beweerden dat Bass overdreef, besloot United Airlines toch te reageren op de ophef die ontstond naar aanleiding van zijn tweets. De luchtvaartmaatschappij liet via hun officiële kanalen weten dat zij “uw zorg zeker begrijpen” en beloofden dat het incident grondig onderzocht zou worden. Voor veel reizigers was deze reactie een welkome erkenning dat er mogelijk iets fout was gegaan tijdens de vlucht.
Maandag tweette Anthony Bass opnieuw om een punt achter de hele saga te zetten. Hij bedankte publiekelijk alle mensen die zijn mening hadden gesteund tijdens de heftige discussie op social media. In zijn afsluitende bericht schreef de professionele honkballer dat United Airlines had toegezegd “de zaken intern met de steward te regelen” en dat hij tevreden was met deze uitkomst.
De klantenservice van United Airlines had uiteindelijk gekozen voor een diplomatieke aanpak om verdere negatieve publiciteit te voorkomen.
Resultaat van onderzoek blijft onduidelijk
Het is onduidelijk hoe United Airlines ervoor heeft gekozen om met de klacht van Bass om te gaan of dat hij enige compensatie heeft ontvangen. Ook het lot van de medewerker is niet bekend. United Airlines heeft zich tot op heden niet publiekelijk uitgelaten over het resultaat van het interne onderzoek, en het is onduidelijk of er daadwerkelijk maatregelen zijn genomen tegen het betrokken cabinepersoneel.
De luchtvaartmaatschappij heeft geen details vrijgegeven over de specifieke acties die zij hebben ondernomen naar aanleiding van Bass’ klacht. Ook is er geen bevestiging dat Bass of zijn vrouw enige vorm van compensatie hebben ontvangen voor het incident. Veel reizigers blijven zich afvragen wat er precies is gebeurd na alle ophef op social media.
Wat een te belachelijke situatie voor woorden! Het is onbegrijpelijk dat een zwangere vrouw op haar handen en knieën moet kruipen om popcorn op te ruimen die het cabinepersoneel zelf heeft uitgedeeld. Herken jij dit ook – ouders die met veel stress proberen te reizen met kleine kinderen, alleen om dan ook nog eens vernederd te worden? Deel dit verhaal als je ook vindt dat United Airlines hier compleet over de schreef is gegaan!