Een nieuwe slinkse wisseltruc heeft voor behoorlijk wat DHL-klanten uit Hoogwoud voor woede en teleurstelling gezorgd. De mensen werden opgelicht nadat bleek dat in hun pakketten niet de bestelde artikelen zaten, maar veel goedkopere items.
Dario Ekelmans is een van de slachtoffers, hij merkte al dat zijn pakketje ongewoon licht aanvoelde toen hij het ontving. Bij het openmaken bleek dat zijn peperdure iPhone van 1500 euro was vervangen door een goedkoop telefoonhoesje en een oplaadkabel, zo laat hij zien aan Shownieuws, NOS en NH Nieuws. Hij dacht eerst aan een foutje van MediaMarkt, maar dat bleek niet het geval. Ekelmans heeft het nagevraagd en ontdekte dat het pakket bij vertrek wordt gewogen door MediaMarkt en bij aankomst én vertrek ook door DHL. Hij vermoedt dat er iets gebeurt nadat de bus met pakketjes is ingeladen, mogelijk op een industrieterrein waar de inhoud wordt verwisseld. “Ik vrees dat dit het werk van een georganiseerde groep is”, vertelt hij. Hij heeft inmiddels aangifte gedaan en zegt: “Ik kan slecht tegen onrecht. Het huilen stond mij gisteren nader dan het lachen.”
Tientallen andere slachtoffers melden zich
Ekelmans blijkt niet het enige slachtoffer te zijn. Het regent reacties als zijn vrouw hun verhaal op Facebook plaatst. Gijs van Diepen bestelde AirPods bij MediaMarkt en kreeg een speakertje van de Action van 10 euro. Bjorn Mooij bestelde een drone bij Coolblue en ontving een koptelefoon van de Action. “Je kon zien dat het pakket netjes was opengemaakt en weer dichtgeplakt”, aldus Mooij. Niet alleen telefoons blijken te zijn omgewisseld, maar ook smartwatches, Airpods, telefoons en parfums zijn vervangen door goedkopere alternatieven.
DHL bevestigt verduistering door onderaannemer
Een woordvoerder van DHL bevestigt aan NH Nieuws dat er in de omgeving van Hoogwoud de afgelopen dagen sprake is geweest van verduistering van pakketzendingen. De woordvoerder benadrukt dat dit niet door medewerkers van DHL zelf is gebeurd. DHL doet momenteel onderzoek naar wat er is gebeurd en heeft maatregelen genomen. De pakketbezorger raadt benadeelde ontvangers aan om melding te doen bij de verzender of webshop en ook aangifte te doen bij de politie.
Daders blijken bezorgers van onderaannemer

DHL heeft in oktober 2025 bevestigd dat de daders van de wisseltruc geen vaste DHL-medewerkers waren, maar bezorgers van een onderaannemer. Deze betrokken bezorgers zijn direct ontslagen en er is aangifte tegen hen gedaan. Het aantal gedupeerden uit dorpen als Hoogwoud, Abbekerk en De Weere is inmiddels opgelopen tot ruim honderdvijfentwintig meldingen, wat wijst op de omvang van de fraude. DHL ondersteunt gedupeerden bij het traject met de betreffende verkoper en heeft extra maatregelen genomen om soortgelijke incidenten in de toekomst te voorkomen.
Waarschuwing voor valse DHL-berichten
Naast de fysieke wisseltruc circuleren er recent ook valse DHL-berichten en e-mails waarin consumenten worden gevraagd om invoerrechten te betalen via een link, zogenaamd om een pakket alsnog te laten bezorgen. De Fraudehelpdesk waarschuwt expliciet voor deze phishingpraktijken. DHL adviseert consumenten om altijd het afzenderadres te controleren en nooit via onbekende links te betalen. Verdachte berichten kunnen worden doorgestuurd naar [email protected]. Deze digitale oplichting komt dus naast de fysieke wisseltruc voor.
Advies voor gedupeerden
Gedupeerden wordt geadviseerd om niet alleen bij de webshop melding te maken, maar ook bij de politie aangifte te doen. DHL ondersteunt slachtoffers bij het hele traject met de betreffende verkoper. Het bedrijf heeft naar aanleiding van de fraudegevallen extra maatregelen genomen om soortgelijke incidenten in de toekomst te voorkomen.