Egoïstische passagier boekt hele rij voor zichzelf om daarna tickets te annuleren

5 Min Read
Beeld: Ongelooflijk

We hebben waarschijnlijk allemaal wel eens dat gevoel gehad in een volle trein of vliegtuig – je zit opgepropt tussen andere passagiers en droomt van wat meer ruimte. Maar wat deze egoïstische reiziger deed, slaat werkelijk alles: hij boekte een hele rij stoelen voor zichzelf, alleen om de tickets vervolgens te annuleren en zo andere passagiers voor de gek te houden. Het ergste van dit alles? Door deze sluwe actie werden mensen die echt die plekken wilden hebben, dupeert van hun reismogelijkheden.

Huidige situatie bij Nederlandse spoorwegmaatschappijen

Deze egoïstische strategie van het reserveren en annuleren van complete rijen blijkt helaas vaker voor te komen dan we zouden willen. Nederlandse vervoerders zoals NS worstelen namelijk met passagiers die het systeem proberen te misleiden voor persoonlijk voordeel. Het probleem is dat de huidige boekingssystemen weinig mogelijkheden bieden om dit soort misbruik effectief tegen te gaan.

Bij de NS kunnen geboekte e-tickets meestal niet geannuleerd of gewijzigd worden, wat dergelijke praktijken in theorie zou moeten ontmoedigen. Echter bestaan er uitzonderingen wanneer het kaartje nog niet is gedownload of wanneer er nog niet is ingecheckt. In zulke gevallen wordt soms coulance toegepast en wordt een kosteloze annulering mogelijk gemaakt. Dit creëert helaas een grijze zone die door oneerlijke reizigers kan worden uitgebuit.

Internationale spoorwegmaatschappijen kampen met vergelijkbare uitdagingen, waarbij creativiteit in het openbaar vervoer niet altijd ten goede komt van alle passagiers. Het probleem wordt verergerd door de toenemende populariteit van bepaalde trajecten en de schaarste aan beschikbare plaatsen tijdens piekperiodes. Vervoerders zoeken daarom naar nieuwe manieren om hun systemen te beschermen tegen dit soort manipulatie.

 

Internationale regelgeving spoorwegvervoer

Spoorwegmaatschappijen in het buitenland hanteren vaak veel striktere regels dan Nederlandse vervoerders wanneer het gaat om ticket annuleringen. Deutsche Bahn en SNCF bijvoorbeeld staan bij flexibele tarieven wel annuleringen toe tot een bepaald tijdstip voor vertrek, maar rekenen daar flinke kosten voor. Bij de populaire goedkope en actietarieven geldt echter vrijwel overal in Europa dat annuleren na aankoop gewoonweg niet mogelijk is.

Deze strikte aanpak maakt het voor reizigers een stuk minder aantrekkelijk om hele rijen te boeken en vervolgens te annuleren. Toch blijven er creatieve passagiers die het systeem proberen te manipuleren voor eigen voordeel. In Frankrijk werd vorig jaar nog een reiziger betrapt die systematisch complete coupés reserveerde om vervolgens op het laatste moment te annuleren.

Verschillende Europese landen denken inmiddels na over aanvullende maatregelen om dit soort reserveringsmisbruik tegen te gaan. Sommige vervoerders overwegen boetes voor frequente annuleerders, terwijl anderen kijken naar technische oplossingen die verdachte boekingspatronen automatisch detecteren.

@ndainternet How Pan Am makes $50 million despite being "bankrupt" ✈️ #panam #airline #business #money #finance #fyp ♬ original sound – NDA

Luchtvaartsector en aanvullende maatregelen

De luchtvaartsector kampt regelmatig met passagiers die proberen het reserveringssysteem te manipuleren voor extra comfort. Vooral bij populaire bestemmingen en tijdens piekperioden komt het voor dat reizigers complete rijen boeken om vervolgens strategisch te annuleren. Deze tactiek werkt het beste bij maatschappijen die flexibele annuleringsvoorwaarden hanteren of gratis omboekingen toestaan binnen bepaalde termijnen.

Grote internationale luchtvaartmaatschappijen hebben inmiddels striktere regels ingevoerd om dit misbruik tegen te gaan. KLM en Lufthansa hanteren bijvoorbeeld servicekosten voor annuleringen, zelfs bij flexibele tarieven. Budget airlines gaan nog verder door niet-terugbetaalbare tickets aan te bieden waarbij annuleren simpelweg geen optie is. Toch vinden creatieve reizigers soms nog steeds manieren om het systeem te omzeilen, wat onverwachte gevolgen kan hebben voor andere passagiers.

Reizigersorganisaties blijven waakzaam over deze ontwikkelingen omdat nieuwe restricties ook legitieme flexibiliteit kunnen beperken. Het vinden van de juiste balans tussen misbruik tegengaan en eerlijke behandeling van passagiers blijft een uitdaging voor de hele sector.

Dit soort egoïstisch gedrag is werkelijk te belachelijk voor woorden – mensen die bewust het systeem manipuleren ten koste van andere reizigers die gewoon een eerlijke kans willen op een plekje! Het is onbegrijpelijk dat iemand zo ver gaat om anderen voor de gek te houden, alleen maar voor wat extra beenruimte. Wat vind jij van dit soort sluwe trucjes – zou je hier zelf ook zo boos over worden als jij hierdoor geen ticket kon krijgen?

Share This Article