Solliciteren wordt steeds meer een digitaal avontuur vol verrassingen, maar wat deze man meemaakte bij Coolblue was verrassend. De enthousiaste sollicitant dacht dat hij perfect Nederlands sprak, totdat hij een afwijzing kreeg die hem direct naar Reddit deed rennen voor hulp – en wat daar volgde was nog hilarischer dan de oorspronkelijke blunder.
Sollicitatie voor bezorgersfunctie en het uitnodigingsappje
Een enthousiaste sollicitant meldde zich aan voor de functie van Bezorger Rijbewijs B in Rotterdam bij Coolblue. Hij droomde al van de blauwe busjes toen hij een uitnodiging ontving via appje van Robin van Coolblue. “Hi, je bent welkom voor een selectiemoment in Rotterdam. Het kan maximaal 2 uur in beslag nemen. Dit kan op donderdag 3 augustus en dinsdag 8 augustus. Laat het mij graag binnen 24 uur weten welke dag jouw voorkeur heeft.” De sollicitant reageerde direct enthousiast: “Morgen 3 augustus klinkt goed.”
Deze eerste communicatie verliep perfect normaal, net zoals veel andere bezorgers die beginnen aan hun carrière in de logistiek. Niemand had kunnen voorspellen wat er hierna zou gebeuren…
Het onverwachte afwijzingsbericht
Wat er vervolgens gebeurde, had niemand kunnen voorzien. Robin stuurde een bericht terug dat de sollicitant volledig uit het veld sloeg: “We’re looking for someone with a strong command of the Dutch language. Based on your message, I’m assuming your level of Dutch unfortunately doesn’t meet this requirement.” De man staarde ongelovig naar zijn telefoon en vroeg zich af wat hij verkeerd had gedaan in zijn simpele reactie “Morgen 3 augustus klinkt goed.”
Compleet perplex door deze bizarre wending besloot hij zijn dilemma voor te leggen aan de Reddit-gemeenschap. Net zoals andere bezorgers die hulp zoeken bij hun werkperikelen, hoopte hij op wijze raad van de online menigte. Want hoe kon zijn perfect Nederlandse reactie plotseling niet goed genoeg zijn voor een bezorgersfunctie?
Reacties van de Reddit-gemeenschap
De reacties op Reddit variëren van empathisch tot ronduit hilarisch. “Een geautomatiseerd bericht, zou ik zeggen. Robin is waarschijnlijk een robot van Bassie & Adriaan,” grapt een gebruiker, verwijzend naar de iconische Nederlandse kindershow. Een andere gebruiker voegt kritisch toe: “Geen punt na je tweede zin. Ontzettend amateuristisch van je, OP. Morgen, 3 augustus, klinkt goed. Komma’s ook nog eens toch?” De taalpuristen hadden duidelijk een velddag met deze situatie.
Tussen al het gelach door kwamen er ook serieuze reacties binnen. Verschillende gebruikers deelden hun eigen ervaringen met vergelijkbare afwijzingen, waarbij sommigen zelfs discriminatoire behandeling rapporteerden bij sollicitaties. “Dit is gewoon belachelijk,” schreef iemand anders, “zijn Nederlands is perfect normaal voor een bezorger.” De post werd binnen enkele uren viral en verzamelde honderden reacties van verontwaardigde en geamuseerde lezers.
Wat opviel was de solidariteit onder werkzoekenden. Meerdere gebruikers boden concrete tips aan om dergelijke automatische afwijzingen te voorkomen, zoals het gebruik van volledig uitgeschreven zinnen. De discussie evolueerde al snel van puur entertainment naar een serieuze conversatie over de valkuilen van moderne recruitmentprocessen en hoe werknemers soms onterecht worden uitgesloten.
Hulpzame en sarcastische suggesties
De reacties stoppen daar niet, want een behulpzame ziel suggereert: “Ewa wat jij bedoelen? Mijn Nederlands hele goed.” De ironiee dit voorstel droop van het scherm af, waarbij de gebruiker bewust grammaticale fouten maakte om de absurditeit van Robins afwijzing te benadrukken. Andere Reddit-gebruikers pikten dit thema direct op en begonnen hun eigen overdreven versies te delen.
Terwijl een ander voorstelt om in volledig archaïsch Nederlands te reageren: “Geachte heer ende ofzijnde mevrouw Robin, Onlangs heb ik het waardoendelijke genoegen mogen meeleven van het ontvangen des uwen spoedige schrijven…” Deze overdreven reacties tonen hoe absurd de hele situatie wordt ervaren door de online gemeenschap.
De creativiteit van de Reddit-gebruikers kende geen grenzen. Sommigen stelden voor om de reactie in perfect Shakespeariaans Engels te schrijven, compleet met verouderde werkwoordsvormen en poëtische wendingen. Anderen suggereerden diplomatieke taal te gebruiken die zelfs VN-onderhandelaars zouden appreciëren. De grappen varieerden van subtiele woordspelingen tot ronduit hilarische overdrijvingen, waarbij iedereen probeerde te bedenken wat Robin mogelijk wel goed genoeg zou vinden.
De kern van het sollicitatie-avontuur
De kern van deze saga ligt in het feit dat solliciteren in het tijdperk van automatisering en sociale media een mijnenveld is geworden van communicatieblunders, taalverwarringen en onverwachte wendingen. Net zoals andere moderne werkzoekenden stond deze sollicitant plots oog in oog met een afwijzing die alle logica leek te tarten. Zijn perfecte Nederlandse reactie werd blijkbaar door een geautomatiseerd systeem als ontoereikend beoordeeld, waarmee hij terechtkwam in dezelfde situatie als talloze anderen die tegen robotische beslissingen aanlopen.
Het bizarre van deze hele situatie wordt nog duidelijker als je beseft dat bezorgers vooral praktische vaardigheden nodig hebben en niet per se een diploma Nederlandse taal en letterkunde. De ironie dat een simpele bevestiging als taalkundig tekort werd bestempeld, toont aan hoe ver de digitalisering van het aanwervingsproces soms doorschiet. Moderne bedrijven vertrouwen steeds meer op algoritmes en standaardprocessen, maar vergeten daarbij dat menselijke communicatie veel genuanceerder is dan wat een computer kan begrijpen.
Maar met een goede dosis humor en Reddit’s ongefilterde wijsheid kom je er wel doorheen. De online gemeenschap bewees opnieuw dat collectively denken vaak tot de beste inzichten leidt, waarbij praktische tips werden gedeeld naast hilarische reacties. Misschien was het appje van Coolblue allesbehalve cool, maar het zorgde zeker voor een onvergetelijk avontuur in de zoektocht naar uitleg.
Deze hele saga met Coolblue bewijst maar weer dat solliciteren tegenwoordig een echt mijnenveld is geworden, vooral als je te maken krijgt met robots die blijkbaar geen gewoon Nederlands herkennen! Het is onbegrijpelijk dat een simpele reactie als “Morgen 3 augustus klinkt goed” plotseling niet voldoet aan de taaleisen voor een bezorgersfunctie – gelukkig hadden de Reddit-gebruikers wel de beste reacties klaarstaan om deze absurde situatie in perspectief te plaatsen.