Stel je voor: je bent lekker op vakantie in Italië en bestelt een broodje om te delen met je reisgenoot. Lijkt heel normaal, toch? Nou, twee Britten kregen de schrik van hun leven toen ze hun rekening kregen bij Bar Pace nabij het Comomeer – want blijkbaar kost het snijden van een broodje in tweeën gewoon twee euro extra!
Twee Britten krijgen onverwachte rekening voor gedeeld broodje
De twee Britse toeristen hadden een simpele vraag tijdens hun lunch bij Bar Pace: konden ze hun broodje in twee helften laten snijden? Het personeel ging akkoord met het verzoek en bracht het gedeelde broodje naar hun tafel. Toen de rekening kwam, stond er echter iets onverwachts op dat de vakantiegangers deed schrikken.
Naast de prijs van het broodje en hun drankjes was er namelijk een extra regel toegevoegd: twee euro voor het snijden van hun lunch. De toeristen konden hun ogen niet geloven toen ze dit item op de bon ontdekten. Het lijkt erop dat steeds meer toeristen worden geconfronteerd met ongewone kosten tijdens hun vakanties in Europa.
Verbaasde reactie van toeristen op TripAdvisor
De twee Britten lieten hun ongeloof niet zomaar over zich heen komen en zochten hun toevlucht tot TripAdvisor om andere reizigers te waarschuwen. In hun review plaatsten ze een foto van de bewuste bon en beschreven ze precies wat er was gebeurd tijdens hun lunch bij Bar Pace. “Ongelooflijk, maar waar”, schreven ze bij de afbeelding van de rekening waarop duidelijk de extra kosten voor het snijden van hun broodje te zien waren.
De toeristen konden het simpelweg niet vatten dat zo’n eenvoudige handeling als het doormidden snijden van een broodje hen twee euro extra kostte. Hun frustratie was duidelijk merkbaar in de woorden die ze gebruikten om hun ervaring te beschrijven. Het incident heeft hen in ieder geval geleerd dat ze voortaan hun eigen mes meenemen op vakantie, want zelf hun broodje snijden wordt blijkbaar de nieuwe norm. Deze onverwachte kosten zorgen ervoor dat veel vakantiegangers nu extra voorzichtig zijn met hun bestellingen in Europese restaurants.

Uitleg van eigenares over extra servicekosten
Cristina Biacchi, de eigenares van Bar Pace, heeft inmiddels gereageerd op alle commotie rondom de controversiële rekening. Tegenover de Italiaanse krant La Repubblica verdedigde ze de extra kosten met een uitgebreide uitleg over wat er allemaal bij komt kijken wanneer gasten speciale verzoeken hebben. Volgens Biacchi was het snijden van het broodje geen simpele handeling, maar een service die extra werk met zich meebracht.
De eigenares legde uit dat het restaurant twee borden moest gebruiken in plaats van één voor het gedeelde broodje. Daarnaast kostte het extra tijd om beide borden af te wassen en hadden ze twee placemats nodig voor de presentatie. Het daadwerkelijke snijden van het broodje vergde volgens haar ook arbeidstijd die normaal gesproken niet nodig zou zijn geweest.
Opvallend genoeg verklaarde Biacchi dat de Britse toeristen geen bezwaar hadden gemaakt tegen het bedrag toen ze de rekening kregen. Ze voegde eraan toe dat ze de kosten van de bon zou hebben gehaald als de gasten er vraagtekens bij hadden gezet. Deze reactie laat zien hoe verschillende verwachtingen tussen restaurants en gasten kunnen leiden tot verwarring over wat wel en niet standaard bij de service hoort.
Wat een belachelijke situatie! Twee euro extra voor het doormidden snijden van een broodje – het is werkelijk te gek voor woorden dat je tegenwoordig moet betalen voor zoiets simpels als dit. Ben jij ook wel eens zo onverwacht verrast door rare extra kosten tijdens je vakantie, of is dit voor jou de druppel die de emmer doet overlopen?