Passagier zit bijna hele vlucht vast op toilet

7 Min Read
Beeld: Ongelooflijk

Stell je voor: je zit in een vliegtuig en moet dringend naar het toilet, maar dan blijkt dat je er niet meer uit kunt. Deze 37-jarige passagier maakte zijn ergste nachtmerrie mee toen hij tijdens een SpiceJet-vlucht opgesloten raakte in het toilet door een defect slot en dat gebeurde terwijl het vliegtuig op het punt stond te landen.

Defect toiletslot leidt tot opsluiting tijdens vlucht

De vlucht van Mumbai naar Bengaluru begon als een gewone reis voor de 37-jarige passagier, maar veranderde al snel in een ware nachtmerrie toen hij opstond om naar het toilet te gaan. Het toiletslot van het SpiceJet-vliegtuig raakte defect op het moment dat hij de deur wilde openen. Waardoor hij volledig opgesloten raakte in de krappe ruimte. Gedurende bijna de hele vluchtduur van anderhalf uur zat de man gevangen, terwijl passagiersvliegtuigen normaal gesproken een veilige en comfortabele reis bieden.

Het cabinepersoneel probeerde alles om de deur open te krijgen nadat de passagier wanhopig om hulp had geroepen. Ze gebruikten verschillende instrumenten en technieken, maar het defecte mechanisme bleef weigeren mee te werken. De situatie werd steeds benauder, letterlijk en figuurlijk, terwijl het vliegtuig zijn koers naar Bengaluru voortzette en de landing naderde.

Communicatie via briefjes onder de deur

Toen alle pogingen om de deur mechanisch te openen gefaald hadden, bedacht het cabinepersoneel een creatieve oplossing om contact te houden met de opgesloten passagier. Via handgeschreven briefjes die onder de smalle kier van de toiletdeur werden doorgeschoven, probeerden ze de man gerust te stellen en te informeren over de situatie. Een van deze briefjes, dat later op sociale media werd gedeeld, bevatte de boodschap: “Meneer, we hebben ons best gedaan om de deur te openen, maar het is ons niet gelukt.”

De communicatie werd steeds urgenter naarmate de landing naderde. In hun instructies aan de passagier schreven de bemanningsleden: “Raak niet in paniek” en adviseerden hem op de gesloten wc-bril te gaan zitten en zichzelf vast te maken voor de naderende landing. Voor de man werd de situatie echter alleen maar beangstigender. “Het werd met de minuut angstaanjagender,” vertelde hij later aan The Times of India, terwijl hij zich realiseerde dat hij de landing in de krappe toiletruimte zou moeten doorstaan.

Het toilet dat normaal gesproken een plek van privacy en rust is, werd voor deze passagier een beklemmende gevangenis. De briefjes bleven zijn enige verbinding met de buitenwereld, terwijl het vliegtuig zijn laatste fase van de vlucht inzette en de spanningen alleen maar opliepen.

Verwondingen tijdens landing en bevrijding

Het moment van de landing veranderde in een waar drama voor de opgesloten passagier. Door de turbulentie en de bewegingen van het vliegtuig slingerde hij heen en weer in de krappe toiletruimte, waarbij hij verschillende verwondingen opliep. De man beschreef later hoe beangstigend de ervaring was: “Tijdens de landing slingerde ik heen en weer en raakte gewond. Pas na 20 minuten begon iemand de deur open te breken.”

Na de landing op de luchthaven van Bengaluru begon eindelijk de bevrijdingsoperatie. Technici en grondpersoneel werkten koortsaktig om de defecte deur open te breken, terwijl de passagier nog altijd gevangen zat. Het duurde maar liefst twintig kostbare minuten voordat ze erin slaagden het slot te forceren en de man te bevrijden uit zijn benarde situatie.

Toen hij eindelijk uit het toilet kwam, waren de gevolgen van zijn lange opsluiting duidelijk zichtbaar. “Toen ik eruit kwam, had ik blauwe plekken en was mijn zicht even wazig,” vertelde hij aan verslaggevers. De fysieke en mentale impact van het incident was aanzienlijk, vooral omdat passagiers op een vlucht normaliter kunnen rekenen op een veilige en comfortabele reis. Door de defecte toiletdeur konden andere reizigers gedurende het grootste deel van de vlucht geen gebruik maken van deze faciliteit, wat voor extra ongemak zorgde tijdens de anderhalf uur durende reis.

Klachten over medische zorg en compensatie

Na zijn bevrijding uit het defecte toilet verwachtte de getraumatiseerde passagier adequate medische zorg voor zijn verwondingen, maar de werkelijkheid was teleurstellend. “Er was helemaal geen medische hulp,” vertelde hij later vol frustratie aan The Times of India, waarbij hij benadrukte dat hij slechts een flesje water kreeg aangeboden als enige vorm van nazorg. Voor iemand die anderhalf uur opgesloten had gezeten in een krappe ruimte en tijdens de landing verwondingen had opgelopen, voelde dit als een klap in het gezicht.

De situatie werd nog erger toen SpiceJet hun compensatieaanbod deed. De luchtvaartmaatschappij bood de man 5.000 roepies aan, wat omgerekend ongeveer 60 dollar bedraagt, als volledige vergoeding voor het traumatische incident. Voor de passagier was dit bedrag totaal ontoereikend voor alles wat hij had doorgemaakt. Hij is ervan overtuigd dat hij veel meer compensatie verdient voor zijn lijden.

De man accepteerde het lage bedrag dan ook resoluut niet en heeft inmiddels juridische stappen aangekondigd. Hij vertelde dat hij zich getraumatiseerd voelt door het hele voorval en van plan is SpiceJet aan te klagen voor de gebrekkige service en het gebrek aan adequate medische zorg. Daarnaast wil hij ook een formele klacht indienen bij de Indiase luchtvaartautoriteit, waarbij hij hoopt dat zijn zaak zal leiden tot betere veiligheidsprotocollen.

Reactie SpiceJet ontkent beweringen

SpiceJet reageerde fel op de beschuldigingen van de opgesloten passagier en ontkende de ernst van de situatie. De luchtvaartmaatschappij beweerde tegenover The Times of India dat het cabinepersoneel de man uitstekende bijstand en begeleiding had geboden tijdens het incident. Volgens de officiële verklaring van SpiceJet ontving de passagier onmiddellijk medische hulp zodra technici erin slaagden de defecte toiletdeur open te breken na de landing.

Share This Article